Eind April reden Machiel en ik voor 3000 km in 8 dagen naar Stockholm in Zweden. Dit was een mooie mogelijkheid om beide auto’s goed te vergelijken. We hebben de auto nu beiden 1 jaar. Ze zijn beiden door de Cabriohoeve geleverd en we zijn beiden sportieve rijders. De NB fl uit 2002 heeft een 1.8 liter blok met een zes versnellingsbak en heeft 147 pk. De zesde versnelling in de NB is echt een overdrive om wat minder toeren te maken. De NC uit 2007 heeft ook een 1.8 blok maar dan met 127 pk en een cruisecontrol. De NC is wat ruimer en comfortabeler en de NB fl wat sportiever met zijn Biltstein schokbrekers en sportonderstel met sperrdifferentieel. Na vier dagen sturen is er geen groot verschil in acceleratie. Beide auto’s kunnen elkaar goed volgen op de mooie stuur weggetjes. Bij het klimmen moet de NB fl iets eerder terug schakelen om het blokje boven de 2500 toeren te houden. Het benzine verbruik ligt gemiddeld op 12,2 km/l voor de NB fl. De NC is iets zuiniger. In hoeverre de cruisecontrol daar garant voor staat is niet helemaal te bepalen. Deze is later ingebouwd bij AST Dedemsvaart en kostte rond de 600 Euro. Wel een comfort verhogend accesoire bij dit soort reizen.
Machiel heeft een Garmin navigatie mee en Paul een Tom Tom. Ook hierin zijn behoorlijk wat verschillen. De Garmin kun je allerlei weggetjes selecteren die het sturen door Zweden zo geweldig mooi maken. Bij de Tom Tom kun je vermijd snelwegen selecteren maar dat brengt je niet van zelf op de leuke stuur weggetjes.
Vanaf Hardenberg zijn we gedeeltelijk over binnen wegen en gedeeltelijk snelwegen naar Travemunde in Noord Duitsland gereden. Daar zijn we met de TT line over gestoken naar Zweden. Om 07.30 gingen we daar weer aan land om naar Jonkoping te rijden. Ook weer veel binnendoor over gravel paden die de Zweden tot grote rallyrijders gemaakt heeft. Het sterrdifferentieel van de NB fl zorgt dat je grip houdt op dit soort wegen. De NC heeft weer het voordeel dat de kap met 1 centrale vergrendeling te openen is en dat er geen hoesje meer over heen te bevestigen is. Dat levert de nodige tijdwinst op bij vertrek. Iets ten Zuiden van Jonkoping verbleven we in een bed and breakfast. We hadden de hele onderverdieping van een woning ter beschikking met twee slaapkamers met tweepersoons bedden, een keuken, woonkamer, eetkamer en terras. Ook een jakoezie en sauna zijn er in aanbouw.
Dag 3 ging naar Stockholm. Via Linkoping, waar er twee Saab vliegtuigen langs de snelweg stonden reden we urenlang door de Zweedse bossen zonder veel andere auto’s tegen te komen. Hoe dichter we bij Stockholm kwamen hoe drukker het werd.Ook de Skania fabrieken kwamen we onderweg tegen. Stockholm is een mooie oude stad met historische panden, leuke winkelstraatjes en veel water. Het ligt op 14 eilanden die door vele bruggen met elkaar verbonden zijn. Veel kebab/pizzazaken en dure restaurants. De Zweden eten om 12.00 uur warm in een door de werkgever aangewezen rstaurant. ’s avonds eten ze een snelle hap buiten de deur of een boterham thuis. Ze hebben niet een grootse uit eten cultuur. Toch zijn er genoeg restaurantjes te vinden die een Thaise maaltijd, een Mexicaanse hap of iets dergelijks serveren voor iets minder dan 100 Zweedse kronen.
Dag 4 We hebben in Stockholm de verjaardag van de Koning gevierd bij zijn paleis. Veel millitair vertoon met drumbands en paarden, saluutschoten, en balkon scenes.
Onze overnachting was aan boord van een boot die omgebouwd was tot bed and breakfast. Kleine hutten met stapelbedden en een eigen douche en toilet. We zijn in allerlei wijken geweest. De een met dure winkelstraten, de ander met het koninklijke paleis, maar ook een kunstenaarswijk en hebben ook de Wasa bezocht.
Dag 5
Een VOC achtig schip wat net na de uitvaart in 1628 al zonk voor de kust. Het heeft 333 jaar geduurt voordat het schip naar boven gehaald is en nu tentoongestelt staat in een prachtig museum. Veel uitleg over alle facetten van het schippersleven uit die tijd en de reden waarom het schip zonk. Na het bezoek aan het museum koffie gedronken in een ” strandtent” voor juppies.
Daarna de stad weer uitgereden op weg naar de volgende bed and breakfast in de buurt van Karlstad. Eerst over de snelweg en geregeld ook de leuke stuurweggetjes of de onverharde paden opgezocht. Af en toe ging het wel erg hard over de smalle stuurweggetjes met 110 km/u als ondergrens. Het benzine verbruik ligt dan dichter bij de 1:10 dan de 1:12 die we eerder haalden.
De Zweden zijn helemaal gek van de oude Amerikaanse auto’s. We kwamen ze geregeld tegen onderweg. In het weekend verzamelen ze ergens om hun aanwinst te showen en om geheel in de Elvis stijl achter het stuur te kruipen om op de openbare weg burnouts te trekken met hun hotrods.
Bij deze bed and breakfast hadden ze ook een theater. Ze hielden er 6 paarden en hadden een prachtige wandeling in de buurt. Langs beekjes, tussen de weilanden door, met bruggetjes over de afrasteringen van de weilanden, over ongebaande wegen.
Benzine tanken deden we dagelijks. In Zweden is dit kostelijk vocht nog prijziger dan in Nederland. Ook de alcohol wordt duur betaald in een restaurant. (+30% accijns) Gelukkig hadden we nog wat ingekocht voordat we de ferry op gingen van TT line. Dat bleek ruimschoots genoeg om de week door te komen.
Dag 6 Van Karlstad naar Landskrona. We zijn via de oostelijke kant van een gigantisch meer naar het zuidwesten gereden. Toen verder langs de kust om daar wat vissersdorpen aan de doen.
Het is allemaal wat groener en vlakker. Veel golfbanen langs de snelweg. Landskrona is een mooie stad met de citadel en een goed hotel. Goed geslapen en lekker gegeten.
Dag 7 De volgende morgen bij tijds via de brug en tunnel van Malmo naar Kopenhagen. Ook dit is een prachtige stad. In een parkeergarage een Tesla, zeg maar de electrische Lotus, zien staan.
Daarna op de markt een kop koffie gedronken en de stad bekeken. Vele oude gebouwen gecombineerd met moderne architectuur. Vele grachten, zoals in Amsterdam, met ook een hippie vrijstaat waar het roken van een stickie wordt getollereerd. Al meer dan 20 jaar bestaat dit mini staatje in Kopenhagen. Graffity, kunst van waardeloze materialen, rasta haar, optredens van rappers en Jamaicaanse muziek zijn wat ingredienten van wat hier te beleven valt. Rondvaart boten vervoeren talrijke mensen door de grachten die versierd zijn met kleurrijke panden alsof je in curacao bent. Almet al een bezoek zeker waard. De verdere reis door Denemarken gaat over de snelweg. Het land is vlak en de Denen rijden veel harder op de snelweg dan de Zweden. Wat grote bruggenover en eenmaal in Duisland naar het Westen afgebogen kom je in een bosrijke omgeving die veel op de Noord Hollandse kust lijkt bij Schoorl of Bergen. Af en toe zie je de zee en riet gedekte villas op de dijk die een prachtig uitzicht bieden op de Noordzee. Met een pont de Elbe overgestoken om zo verder te reizen naar Nederland. Steeds over de binnenwegen “cruizen” we met 80 km/u in de heerlijke zon. De jas is inmiddels uit en de kachel laag gedraaid want de zon is weldadig aan je huid. Nog even een stop voor een ijsje. Aan de overkant van de weg twee grote auto dealers die open zijn. Audi’s met roze grill en roze 19 inch lichtmetaal velgen staan er te wachten op een nieuwe eigenaar. Ook een mazda RX7 met wankelmotor staat in de nabijheid te koop. Ons ijsje is op en de terugreis naar Hardenberg vraagt om een vervolg. In Meppen hebben we de laatste stop voor een Duitse schnitzel om bij Nieuw Schoonebeek het land weer binnen te rijden. Nog twee radar controles te gaan voordat we in Coevorden de N34 opdraaien. Het laatste stukje van 3200 km reizen met twee MX5 jes die elkaar 5 jaar schelen brengt ons op de slotconclusie dat het een feest geweest is om deze vakantie rijdend door te brengen in fantastisch sturende cabrio’s. Een cruise control is een erg fijn attribuut om in te laten bouwen en ook een Garmin navigatie apparaat is onontbeerlijk als je de mooie stuurweggetjes op wilt zoeken. De nieuwere auto is zuiniger dan zijn voorganger en het dak is sneller weg te klappen wat ’s morgens tijdwinst oplevert. De oudere NB fl rijdt fantastisch, maakt een heerlijk geluid bij het optrekken en het door de versnellingen heen jagen en is met zijn zesde versnelling toch heerlijk stil bij 120 km/u op de autobahn. De motor draait dan 3500 toeren.