Verslag Frieslandrit

 

Sommige equipes verkiezen het om de dag ervoor al af te reizen naar de plaats van bestemming en daar een B&B te boeken, zo ook bij de Frieslandrit. 6 equipes waren al in Sloten en de andere reden vanuit Apeldoorn, Hardenberg, Wilsum (Du) of Glanerbrug alleen of met elkaar naar dit Friese plaatsje toe. De Hardenbergers reden binnendoor over een prachtige route die Robert ons voorging. In de polder met zijn markante boerderijen viel het op dat waar deze boerderijen vroeger voor de schaalvergroting neergezet zijn er nu velen al een andere bestemming hebben. Zorgboerderij, kampeerboerderij Strandhoeve, van alles zijn we tegen gekomen. Eenmaal op de parkeerplaats net buiten het stadje Sloten hadden we naast de geweldige blik van 30 cabrio’s ook de skoutsjes die in de vaart te wachten lagen op zeilers. Een mooie wandeling bracht ons via het kanon en enkele bruggetjes naar de binnenstad. Hier vonden we een groot deel van de deelnemers op het terras nippend aan de koffie en smullend van de Friese koek. Alle leden en niet leden van mx5 fun noord werden welkom geheten en daarna ging equipe Zweers als eerste van start voor een wandeling terug naar de parkeerplaats.Van daaruit langs het water wat steeds smaller werd naar Nijemirdum, Oudemirdum naar het ijsselmeer, en via de dijk naar Stavoren, om Stavoren naar Hindelopen, voor de lunch bij restaurant Sudersee. Na goede gesprekken en een lekker broodje vervolgden we de reis via Koudum, Workum naar de uitkijktoren Seedyk Kiekje. Via St Nicolaasga en over de brug bij Hearresyl naar de eindbestemming Terherne aan het Sneekermeer. Bij Meer van Lenthe hebben we een heerlijk drankje gedronken en zijn we met 12 personen nog blijven eten. Gezelligheid kent geen tijd.

Hierbij ook nog een video met een impressie van de dag.

remschijven en blokken vervangen

Nu ik zo’n drie jaar met mijn MX5 rond toer ben ik ook wel eens toegekomen aan het vervangen van mijn remblokken. Als je toch de klauwen er af hebt dan zie je dat de remzuigers van Mazda ook niet van de beste kwaliteit zijn. Ik had al eens een zuiger opnieuw gepolijst en nieuwe rubbers aangebracht. Nu heb ik de voorremschijven vervangen en er nieuwe blokken in laten zetten bij de cabriohoeve. Als je daar eenmaal aan de praat bent over de remmen dan beamen ze mijn eerdere stelling dat de zuigers niet perfect zijn. In Gasselte hebben ze voor de achterremmen RVS zuigers laten maken. Gereviseerde achterremklauwen kosten dan 100 Euro.

Hieronder enkele foto’s van hoe je te werk moet gaan.

remklauw-op-schijf

 

 

 

remblokken-met-veertjes

 

 

 

 

 

Aan de achterkant kun je de klauw losschroeven met twee boutjes. Dan kun je bij de remblokken en veertjes om deze te vervangen. (foto 2) Wil je ook de schijf vernieuwen dan moet je die gelijk afnemen. Soms met een hamer met kleine tikjes rondom los slaan.

De nieuwe schijf erop. Blokken vervangen en klauw terug plaatsen. Een keer de rempedaal volledig intrappen om te zien of er druk is en de blokken naar de schijf toegedrukt worden.
nieuwe schijf en blokken.

Als de schijven een blauwe waas hebben zijn ze vaak te heet geweest. Je kunt ze dan helemaal afschuren om de laag eraf te halen. Ook kan het zijn dat de schijven niet overal vlak en glad zijn maar een rest aangekoekt remslijpsel bevatten.

Met schuurpapier is dit handmatig te verwijderen zodat de schijf weer vlak is en schoon eruit ziet.

Vergeet niet je remblokken en remschijven in te rijden. De eerste 100 km rustig op  de motor afremmen en iets bijremmen met de nieuwe blokken. Dan slijten ze gelijkmatig in en worden niet gelijk te heet. Je behoud daarmee je remkracht. Albert bedankt voor de tip.

remzuiger-mx5-002                    klauw-zuiger-en-rubbers

rubbers-in-randje     remklauw-los

gepolijste-zuiger      remslang-demonteren

 

setje nieuwe rubbers