“Friesland Rit” met buitenaardse invloeden.

Zaterdagmorgen 07:15uur, kijkend uit het raam in Delfstrahuizen is het druilerig en grijs. De afgelopen dagen zijn ook wisselvallig geweest, maar kijken wat het vandaag gaat worden.

Opstaan, douchen en ontbijten, want om 09:30uur worden er 18 equipes verwacht bij Eetcafé Dikke Tut waar we verzamelen voor de Frieslandrit van vandaag.

Gelet op de weersvoorspelling kan het net nog geen “Vriesland rit” worden genoemd. Maar met gevoelstemperaturen van rond de 5 graden scheelt het niet veel. De deelnemers hebben hun maatregelen getroffen en verschijnen warm aangekleed, vol goede moed aan de start.

We worden ontvangen met koffie/thee met wat lekkers en praten gezellig even bij met elkaar.

Om 10:00uur doet Robert de briefing, waarbij de nieuwe leden Herman en Marja in het bijzonder welkom worden geheten. Zo ook Egbert en Angelet. Na een korte uitleg en het opnoemen van de startlijst worden rond 10:15uur de deelnemende equipes om de 2 minuten, 2 aan 2 vakkundig weggestart door rituitzetter John. Bij de start is het droog, maar al snel volgen er regelmatig buien. De cabrio kappen blijven dan ook grotendeels gesloten tijdens deze dag.

De route voert ons door het waterrijke Zuid-West Friesland, waarbij de landschappen elkaar regelmatig afwisselen. Mooie vergezichten over weilanden en open water, kleine dorpjes zoals Mantgum waar de tijd stil lijkt te hebben gestaan, industrieterreinen met zelfs op zaterdag nog wat activiteiten, jachthavens vol met bootjes wachtend op beter weer.  Van alles komt voorbij op deze ochtendrit waarbij we onderweg zijn naar “Frjentsjer”, waar we onze lunchstop hebben en het vorig jaar tot werelderfgoed bekroonde planetarium van Eise Eisinga gaan bekijken. Dit is het oudste nog werkende planetarium ter wereld.

Erg indrukwekkend om te zien dat Eise Eisinga, van beroep wolkammer met alleen lagere school als opleiding, ruim 200 jaar geleden de gave bezat om een planetarium van het complete zonnestelsel in het plafond van een ruimte in zijn huis na te bouwen, waarbij de stand van de verschillende planeten onderling, continu tot op de dag nauwkeurig te volgen is. Slechts één keer in de 4 jaar moet het systeem worden bijgesteld,
iets wat nog redelijk kortgeleden gedaan is, namelijk op 29 februari jl. Op een schrikkeljaar was door Eise niet gerekend bij het ontwerpen van het planetarium. Helder van geest zoals Eise was, heeft hij voor het beheer en onderhoud van het oudste planetarium ter wereld een duidelijke gebruikshandleiding geschreven die tot op de dag van vandaag nog wordt gebruikt door de medewerkers van het planetarium. Elon Musk kan dan wel een roadster de ruimte inschieten, maar daar kon Eise, heel begrijpelijk, natuurlijk geen rekening mee houden.

Na de uitgebreide uitleg in de planetariumkamer, hebben we gezamenlijk de lekkere lunch genuttigd bij de brasserie De Stadstuin, waarna de deelnemers de middagrit hebben opgepakt.

De middagroute, door een wegafsluiting van de N359 met een behoorlijke omleiding, voert ons langs plaatjes als Lollum, Grauwe Kat, Witmarsum en Tjerkwerd. Hierna pakken we een slingerend dijkweggetje op waar het genieten is van de uitzichten. Zelfs een stoet met oude zijspanmotoren en oldtimer vrachtwagens kruisen ons pad. Via IJlst en Sneek pakken we bij Uitwellingerga de pontdijk waar we met een pontje de oversteek naar Langweer maken.

Hier worden we door de lokale bakker opgewacht met koffie, warme chocomelk en Friese dumkes. Een ware traktatie tijdens deze “barre tocht der tochten”.

Na de warme versnapering stappen allen weer in de cabrio, voor het laatste deel van ca. 25 kilometer naar Delfstrahuizen, waar we bij Dikke Tut gezamenlijk nog even een glaasje met elkaar drinken, alvorens iedereen weer huiswaarts gaan.

Ondanks de wisselvallige weersomstandigheden en koude temperaturen kijken we terug op weer een geslaagde club rit en bedanken we Robert & John voor de organisatie van de rit.

Tekst: Robert

Foto’s: Hesley, Anita, Herman, Paul en Anneke

Nog meer foto’s zien? Klik hier link komt later.