Anders dan Anders rit 17-08-2024
Eindelijk was het zover, verzamelen voor de Anders dan Anders rit, de voorbereiding achter de rug, Nu het spel op de wagen. 22 Equipes aangemeld, helaas op het laatste moment 1 afmelding, daar ze vanwege familie omstandigheden niet mee konden. Net geen volle bak, maar dat hadden we ook niet verwacht, hartje zomervakantie, zijn er nu eenmaal veel op vakantie. De dinsdag en donderdag voor de rit heeft iedereen mail gekregen met een grote hoeveelheid informatie over de omgeving, een paar punten zullen we hier vermelden, het ontstaan van het plassengebied, de uitgestrektheid van dit gebied, lopend van Gouda tot Alkmaar en van Lisse tot Utrecht.
Verder nog informatie over de prachtige buitenhuizen. De bouw van de eerste huizen beginnend in de Gouden Eeuw, tot in de 19e eeuw, meestal door rijke Amsterdammers die daarmee in de zomermaanden de stad ontvluchten. De stad was in de zomer warm en vies, een riool kende men toen nog niet. De hele familie trok dan ook in de zomer, naar onder meer de Stichtse Vecht, waar de lucht een stuk beter was.
De start was in het Noord-Hollandse Naarden Vesting. Een heel mooi vestingstadje ontstaan in de 15e en 16e eeuw. Het stadje is al ouder, maar de basis voor de huidige vesting werd toen gelegd.
Nu eerst het verslag van het ochtendgedeelte, geschreven door Riet
We verzamelden midden in Naarden Vesting bij Koffie & Jij. Zoals gebruikelijk met koffie en gebak of koek. Geweldig hoe je zo’n groep bij elkaar op een paar vierkante meter gepropt krijgt. Nadat iedereen elkaar begroet had zijn we naar de auto’s gelopen een eindje verderop.
Bert Raak heeft nog een paar laatste aanwijzingen en dan kunnen we los. Allemaal redelijk tegelijk.
Een lint van cabrio’s dwars door Naarden. Heel smalle straatjes, oude huisjes en betonnen paaltjes langs de stoeprand met alle kleuren autolak erop. Voorzichtig dus. Naarden heelhuids verlaten komen we uit op een smal weggetje langs de Vecht. Het was heel druk. Prachtig weer, de zon scheen volop. Dat betekent veel wandelaars en fietsers die allemaal langs het water gaan. Dus met een gangetje van 25 km /uur is het geweldig genieten van woonboten met tuintjes ervoor. Prachtige oude landhuizen met prieeltjes en strakke gazons. Kilometers slingerend langs water met het dak open, beter wordt het niet!
Iedereen op het water varen, zeilen, suppen en met kano’s. Ophaalbruggen die vaak open gingen wat dan weer gelegenheid bood om enkele foto’s te maken.
Via Nederhorst Den Berg door velden naar Vreeland. Langs het water de Wijde Blik richting provincie Utrecht. Daar bij uitspanning de Strook aan de Loosdrechtse Plassen stond een uitgebreide lunch voor ons klaar.
Een groot water in dit gebied is het Amsterdam-Rijnkanaal, een belangrijke verbinding voor de binnenvaart. Dit kanaal verbind Amsterdam met Rotterdam en het Ruhrgebied. In onder meer Nigtevecht , kun je met een jacht van de Vecht in het Amsterdam-Rijnkanaal komen. Via Muiden in het IJmeer, de vroegere Zuiderzee.
Mede door de 2e wereld oorlog in meerdere fases gegraven, en uiteindelijk in 1952 in gebruik genomen. Over het 72 km lange kanaal, varen jaarlijks ca. 100.000 binnenvaartschepen en vervoeren ca. 75.000.000 ton goederen per jaar. Dat zijn ca. 2.500.000 vrachtautoladingen.
Een ander markant punt is Nieuwersluis, met zijn bekende gevangenis (momenteel vrouwen gevangenis) , maar gebouwd als pupillenschool, max. 250 kinderen vanaf 12 jaar kregen les in lezen, rekenen, schrijven etc. maar ook zwemmen en schaatsen. Op 16 jarige leeftijd gingen ze de krijgsdienst in. Het waren vaak kinderen van ouders die zelf geen of te weinig geld voor de opvoeding hadden.
Het verslag van de middagrit, geschreven door Nel.
Ook voor het middagprogramma geldt de titel: Anders dan Anders.
Na een prachtige ochtendrit komen we aan bij De Strook in Breukeleveen. Een heerlijke uitspanning aan het water waar dagrecreanten waden en baden in de zon. Gastvrouw Nel staat alweer klaar om iedereen te ontvangen (en om de mensen met hoge nood het toilet te wijzen). Als een echte moederkloek zorgt ze ervoor dat iedereen een plekje krijgt.
We kunnen genieten van een goedverzorgde en lekkere lunch en dan is het weer tijd om onze weg te vervolgen. We hebben immers nog veel op het programma staan. Net als bij de ochtendrit is de route weer tot in detail beschreven. Fout rijden is dan ook bijna niet mogelijk, behalve… door ons. Uit het niets rijdt Bert ineens achter ons. ” Jullie rijden verkeerd”. Ja, Bert, dat hadden we al door. Auto aan de kant, Bert erbij, die ons weer keurig de weg terug wijst.We mogen immers niks van deze mooie route missen. En gelijk heeft hij. Opnieuw een prachtige route.
In Utrecht aangekomen wordt het een beetje problematisch. Kijken, navigeren, verkeerde afslag, terug, opnieuw rondje Wilhelminapark en weer verder.
Uiteindelijk de parkeergarage Grifthoek gevonden en ja hoor, daar staat Bert weer om de problemen met de toegang op te lossen. Bert heeft aan alles gedacht en verwijst ons naar het bovendek want daar bevindt zich de lift. Zo gezegd, zo gedaan.
Met de lift naar beneden en jawel hoor, daar heb je Bert weer om ons de weg naar het restaurant te wijzen, waar we de borrel hebben. Bert heeft ook nog veel tijd gestoken in een korte wandeling voor de liefhebbers, maar het programma is wat uitgelopen, dus die bewaren wij voor een ander dagje Utrecht.
Na de borrel nemen sommige leden afscheid; een deel gaat mee op de BBQ-boot, die vlakbij ligt afgemeerd om ons te ontvangen. En natuurlijk staat Bert weer als eerste klaar om een handje te helpen bij het aan boord gaan. Die man is echt overal en nergens.
Tijdens de boottocht komen we ogen tekort. Veel bootjes. De mooie grachtenpanden met gewelven. Veel mensen, lekker met een hapje en een drankje langs de waterkant. Idyllische plekjes om bij weg te dromen.
Maar daar is voor ons geen tijd voor, want de kok aan boord zorgt constant voor lekkere gerechtjes en die gaan er bij iedereen goed in.
De drankjes kunnen we zelf pakken en ook daarin hebben dan sommige mannen de lead. Dus helemaal prima verzorgd.
Er wordt natuurlijk het nodige af gekwebbeld. En ook daarbij laat Bert zich niet ongehoord. Die man is een lopende encyclopedie en weet alles tot in detail te vertellen.
Wij zijn nog maar een paar maanden lid, maar ook deze rit hebben we weer leuke, nieuwe mensen leren kennen. Niet alleen deze rit was anders dan anders, maar deze mooie cabrioclub is ook anders dan anders!
We kijken al weer uit naar de volgende rit.
Bert en Nel, wat een tijd en energie hebben jullie in deze rit gestopt, die echt anders dan anders was (en daarmee willen we andere ritten niet te kort doen). Diepe buiging en petje af.
Dank jullie wel.
Jan en Nel
En dan aan het eind van de middagrit, Utrecht, tijdens de rit zijn er onder meer de nodige wandschilderingen en aan de muur hangende beelden te zien geweest. Utrecht is een stad met een rijke historie, wat ook in het uitgebreide historische centrum te zien is, om zomaar wat te noemen, de Maliebaan , maar ook rondom het Wilhelminapark, beide met monumentale herenhuizen in verschillende periodes gebouwd. Het grootste kenmerk van het centrum zijn de oude grachten, voor een flink deel voorzien van werven. Dit zijn laag gelegen kades, die als een soort van stoep aansluiten op de ondergrondse kelders van de destijds vele bedrijven , zoals bakkerijen, smederijen etc. Op straat niveau, waren dan de winkels, met daarboven woningen. Nu bevinden zich in dat gebied veel horeca gelegenheden met terrassen etc..
Normaal bekijk je dit alles alleen vanaf straatniveau, voor de liefhebbers was er deze keer een rondvaart door de grachten om alles eens van de andere kant te zien.
Note:
De aankomst in Utrecht, gaf nog wat problemen bij de parkeergarage, iets ging er niet goed, terwijl de garage maar halfvol was, werden er maar mondjes maat auto’s naar binnen gelaten. Uitwijken naar een andere garage was dan ook het motto.
Hierdoor liep de beoogde wandeling door de Utrechtse stegen in de soep, de borrel, was onverwacht toch een slotborrel in plaats van een tussenstop.
Nu vragen jullie je af, of het leuk was, gezien de reacties van alle deelnemers, zelfs al na een uurtje onderweg, denken wij te mogen zeggen dat het geslaagd was. De zon heeft ons daar zeker ook bij geholpen.
Beste cabriorijders, wij zijn blij, dat alles zo goed en leuk verlopen is, wij willen jullie ook bedanken voor de gezelligheid en warme woorden die we van jullie gehad hebben.
Het is zeker een aanmoediging voor ons om nog weer een rit uit te zetten.
Nu echt tot slot, de plaatsen waar de deelnemers doorheen gereden zijn;
Naarden-Vesting – Naarden – Bussum – Nigtevecht – Vreeland – Nederhorst den Berg –
Horstermeer – Kortenhoef – Oud-Loosdrecht – Loenen aan de Vecht – Nieuwersluis –
Breukeleveen ( een dorp met slechts 4 straten, al zijn het wel lange straten ) Maarssen –
Molenpolder – Oud Zuylen – Utrecht.
Geschreven door Riet, Nel en Bert,
foto’s van Jan, Bert, Olaf en Hesly
Meer foto’s zien klik hier
Filmpje klik hier