Restauratie Mazda MX5 NA

IMG_2907

Robbin Drost heeft zelf de restauratie van zijn NA op zich genomen. Het project heeft vorige winter plaats gevonden en kan dienen als voorbeeld voor je eigen project. We laten Robbin even zelf aan het woord:

“3 jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met cabrio’s. Een kameraad van me (clublid Remon). Hij had destijds een Golf 1 cabriolet. Na dat ik een aantal keer mee was geweest met Remon werd ik steeds enthousiaster voor het cabrio rijden.

Echter vind ik de Golf niet een heel mooi model. Mijn cabrio moest een sportievere look hebben. Daardoor kwam ik al snel bij de Mazda MX-5 uit. Met name de NA vond ik erg mooi vanwege haar klap koplampen en Spartaanse rijgedrag. Na een aantal proefritten in verschillende Mazda’s kocht ik via marktplaats mijn MX-5 bij een particulier uit de buurt. Het werd een rode NA uit 1991 met een 1.6 motor (116 pk)

Ik heb er 2 jaar met veel plezier mee gereden maar in de herfst van vorig jaar was de uiterlijke staat van mijn NA dermate slecht dat er echt iets aangedaan moest worden. De blanke lak liet op verschillende plekken helemaal los en de carrosserie zat vol met deukjes en krassen. Maar het grootse probleem was toch roest. De dorpel aan de linker kant was helemaal door en bij de voorschermen begonnen zich roestblaasjes onder de lak te vormen.

Het was dus een keuze uit restaureren of verkopen. Dit werd natuurlijk restaureren!

De restauratie.

Na het rijden van de herfsttinten rit en tevens mijn eerste rit met de club, ben ik begonnen met het demonteren van de MX-5. Het achter paneel van plastic zat vol met barsten. Gelukkig had ik via Facebook snel weer een nieuwe.

Restaureren bleek nog een hele opgave want ongeveer elk boutje wat zich niet in het interieur bevond was volledig vast geroest. Vooral de boutjes van de bumpers waren er slecht aan toe. Maar de aanhouder wint en na een aantal avondjes in de koude schuur van mijn vader had ik m’n NA helemaal kaal.

Met een autoambulance hebben we de NA naar de spuiterij gebracht. Hier werd de auto eerst onderhanden genomen door een lasser en een restyler. Alle deukjes en oneffenheden werden uit de carrosserie gehaald. Ook is er een nieuwe dorpel ingelast.

Helaas moesten de voorschermen als verloren beschouwt worden. Deze zijn vervangen voor nieuwe exemplaren. Om te voorkomen dat deze ook van binnenuit gaan rotten is er ook een lak laag aan de binnenkant van de voorschermen aangebracht.

Nadat de auto helemaal uitgedeukt en roestvrij gemaakt was kon hij geschuurd worden. Ik moest een keuze gaan maken over de nieuwe kleur en wat voor lak er weer op moest komen. Ik heb gekozen om hem weer te herstellen in originele staat. Dus het werd weer gewoon de U9 kleur (rood). Inclusief de zogenaamde sinaasappelhuid en zwarte streep onderaan de carrosserie.

In maart 2017 kreeg ik mijn MX-5 eindelijk weer terug van de spuiter. Het resultaat was geweldig!

Het opbouwen kon weer beginnen. Dat ging een stuk gemakkelijker dan demonteren en ik vond het ook veel leuker om te doen, omdat bij elk onderdeel dat gemonteerd werd de auto weer een beetje tot leven kwam.

IMG_2907

Na een aantal weken was de MX-5 klaar om voor een APK keuring naar autobedrijf Weijers in Teuge te gaan.

Bij Weijers zijn de laatste onderdelen gemonteerd die ik er niet op kreeg.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s