Roest

Bij alle auto’s op leeftijd slaat het roestduiveltje wel eens toe. Ik heb een NB, een NB fl en een NC gereden en weet inmiddels de zwakke plekken van een NA ook wel. Als de afwateringsgaatjes van de softtop niet goed schoon gehouden worden dan zoekt het water zijn weg en komt op plaatsen waar je het liever niet zou hebben. Tussen de dorpels en de beplating. Daar komt dan ook vaak roest voor. Specialisten kunnen dit perfect verhelpen door een nieuwe dorpel in te lassen, als dat nodig is, of door de beplating te vervangen.

Links boven is de beplating weg geslepen en is de roestige dorpel te zien. Rechtsboven is een dorpel in een erg slechte staat, en onder is geprobeerd de roest met plamuur weg te werken.

Ook randen van spatborden kunnen doorroesten als ze niet goed schoon gehouden worden. De modder die daar blijft zitten trekt vocht aan en op den duur zal je aan de buitenkant de eerste bobbeltjes zien verschijnen van roestvorming. Dan is het kwaad al geschied.

Ontroesten, nieuwe stukken inlassen, plamuren en opnieuw spuiten is het enige wat er dan op zit.

Ook de achterrand van de kofferklep, onderkant van de deuren, onder rubbers van de deur kan vocht blijven zitten en dus roest ontstaan. Houd deze plekken goed in de gaten. Voorkomen is beter dan repareren.

mx5-023

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s