Banden

Hele discussies zijn er over dit onderwerp al geweest vandaar dat ik de belangrijkste leermomenten bij het vernieuwen van mijn banden bij BooyXL in Bergentheim met jullie deel.

MX5 057

Harry heeft mij geadviseerd om de banden met het beste profiel op de sturende wielen te zetten i.p.v. de aangedreven wielen. De voorbanden moeten ook sturen en daarmee bepaal je waar je naar toe wilt. Aquaplaning wil je dan zeker niet.

De binnen en buitenkanten waren meer versleten. Dit duidt op een te lage bandenspanning. De fabriek geeft 1.8 op maar dit mag best minimaal 2.0 zijn om een goede slijtage te garanderen.

Bij het monteren blaast Harry de banden eerst met 6.0 bar op om de banden goed te laten “zetten” en gaat daarna pas balanceren met de banden op de juiste spanning.

Bij het terug monteren van de banden viel hem op dat het links en rechts niet gelijk aanvoelde. Aan de linkerkant was een plaatje blijven zitten (van de winterbanden?)wat onbalans veroorzaakte. Ondanks balanceren was dat niet verdwenen. Waar ik aan uitlijnen dacht was dit dus niet meer nodig.

Je kunt voor Bekende A merken kiezen onder je cabrio, maar soms is de band al uitgedroogd (haarscheurtjes) voordat hij versleten is. Kies dus voor rijeigenschappen en niet voor slijtage. Hangkook is een goede band voor een redelijke prijs. Getest in de DTM en standaard al onder vele nieuwe auto’s.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s