Ko en Ria’s cabrio verleden

Ko en Ria’s cabrio verleden

Er is mij verzocht om eens een verhaaltje te schrijven over de eigen auto. Ik ben zo vrij om eerst wat over mijzelf wat betreft auto’s te schrijven. Een heleboel mensen vinden / vonden mij een autogek. Niet zo heel vreemd als je bedenkt dat ik 24 auto’s in 46 jaar tijd heb gehad en in die tijd +/- 1.150.000 km heb gereden.

fiat 850 spider 4

 

Maar nu even terugkomend waar het omgaat nl cabrio’s. De MX-5 die ik nu bijna 5 jaar heb is niet m’n eerste cabrio. In 1970 heb ik een Fiat 850 spider gekocht, 843 cc, 49 pk en een topsnelheid van wel 150 km.  Wel een heel verschil met de MX-5 van nu, maar we zijn nu ook ruim 40 jaar verder.

Mijn 2e cabrio kocht ik in 1998, Een Porsche 911 carrera 2. Voor de kenners het type 964. Dit is het een na laatste type met de luchtgekoelde motor. Deze Porsche had een 3.6 liter 6 cilinder boxermotor van 250 pk en een top van 260 km. Ik ben wel eens zo stout geweest dat ik in Duitsland op een verlaten stuk autobaan 275 km op de teller heb gereden. Ik heb deze auto 10 jaar gehad.

Porshe 964 carrera 2 cabrio

                            

Hiervoor had ik een Porsche 944 Turbo met een Targe dak, dus eigenlijk een “halve” cabrio. Deze auto had een 2.5 liter lijnmotor van 220 pk en was bijna net zo snel als de 911.

Ook Ria haar eerste “halve” cabrio was een Fiat X 1/9 uit 1974. Deze had nl ook een Targa dak.

Terug naar de Mazda MX-5 en in ons geval de NBFL. Ria en ik waren op zoek naar iets anders en zodoende kwam ook weer een cabrio ter sprake. De eerste MX-5 heb ik trouwens mogen bewonderen in 1989 bij Misker in Emmen in de showroom. Leuke auto vond ik toen en deed mij weer denken aan de Lotus Elan. Hoe kun je het dan bedenken dat je 22 jaar later er zelf in gaat rijden.

Bij toeval zagen we bij Mazda dealer Hans Kolenaar in Enschede onze MX-5 staan. Een MX-5 NBFL 1.9 liter 146 pk met een kilometerstand van 56.000 km. Na een proefrit van bijna 2 uur en flink onderhandelen de auto in 2011 gekocht. Om te beginnen passen wij met onze lengte perfect in deze auto. Het is een echte gooi en smijt auto en zoals het hoort bij een “sportwagen” achterwiel aandrijving.

De Mazda motor doet het qua geluid rustig aan. Op m’n oude dag ben ik ook een beetje aan het pimpen gegaan. Om te beginnen heb ik er bij de Cabriohoeve in Gasselte een dubbele roestvrijstalen uitlaat onder laten zetten wat voor mij in een mooie heftige sound resulteerde. Daarna nieuwe rolbeugels, stoelen opnieuw laten bekleden, honinggraad rooster, 3 cm verlaagd en 18 inch velgen eronder en HOPLA!!!  Hoe gek kun je zijn he?

002

Zoals iedereen wel weet is de MX-5 de best verkochte cabrio ooit. Tot nu toe zeer betrouwbaar. Prettige wegligging. Stuurt licht en schakelt ook fijn en exact. En in onderhoud relatief niet duur. Een vermogen van 146 pk met het lage gewicht resulteren in goede prestaties. Op het comfort heb ik uiteraard bewust wat ingeleverd door de verlaging en de 18 inch wielen, maar dat mag de pret niet drukken.

De Mazda verschaft ons veel rijplezier. Voor ons zijn er maar 2 minpunten. Geen verstelbaar stuur en de stoelen zijn niet in hoogte verstelbaar. Het brandstof verbruik zou ook iets beter kunnen. Mits de motor goed warm is ben ik geen langzame rijder, maar een verbruik van 1 op 12 moet beter kunnen. Door de verwarmbare stoelen en een goede verwarming kunnen we bij koud weer toch nog gemakkelijk open rijden. Wij gebruiken de MX-5 als 2e auto en daardoor wordt er niet dagelijks in gereden.  Vandaar ook dat de kilometerstand op dit moment nog maar op ongeveer 76.000 km staat.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s