Softtop onderhoud

Geregeld krijg ik vragen over het onderhoud van softtops. Onderstaande info komt van de site van cabriocare in Naarden.

 

Stoffen

U krijgt bij cabriocare in Naarden altijd advies over cabriostoffen, dus welke stoffen het meest geschikt zijn voor uw cabrio. Voor de ene cabrio is dat Stayfast, voor een ander is dat Sonnenland A5 en voor een derde kan dat Sonnenland Acoustic zijn. Maar er zijn meer stoffen beschikbaar, zoals onder andere allerlei varianten Sonnenland, Twillfast, Landmark, Sunfast, Stayfast, XT, AT. Iedere autofabrikant heeft tijdens het ontwerpproces gekozen voor één of twee materialen, en daarop het kapframe ontworpen. Wij adviseren u daar graag in, om te voorkomen dat bijvoorbeeld Sonnenland Acoustic op een MX5 cabriokap wordt geplaatst, wat u tijdens het openen en sluiten ergenis zal geven en bovendien een korte levensduur van uw cabriokap.

De cabrioletkap onderhoud

De cabrioletkap dient met water en zachte zeep te worden schoongemaakt. Als de cabrio dagelijks gebruikt wordt, is het aan te raden om iedere twee tot vier weken de cabrioletkap te wassen. Zachte zeep is bijvoorbeeld groene zeep, opgelost in water. Het wordt afgeraden om met uw auto door een wasstraat te rijden, omdat borstels en agressieve middelen uw kap kunnen beschadigen. Een wasstraat met lappen is minder schadelijk. U dient in ieder geval nooit was/wax op de kap te (laten) spuiten met een was/wax programma of anderszins.

Om de 6 à 12 maanden is het handig om de cabriokap een extra schoonmaakbeurt te geven en hem te impregneren met RaggTopp Protectant om hem vuilafstotend te maken. Dit zorgt ervoor dat vuil minder snel aan de cabriokap zal hechten, en het zorgt er dus ook voor dat algengroei minder kans krijgt. Door de cabriokap te impregneren en deze dus vuilafstotend te maken, kunt u de cabriokap gemakkelijker schoon houden. Het werkt dus anders als tentenspray, dat vooral waterafstotend is. RaggTopp Protectant is vooral vuilafstotend, en nauwelijks waterafstotend.

Cabrio Care adviseert RaggTopp onderhoudsmiddelen. RagTopp wordt ook geadviseerd door de firma Haartz, die aan de meeste automobielfabrikanten of hun toeleveranciers de cabriostoffen levert. U kunt RaggTopp via de website van cabriocare bestellen. Er zijn ook andere merken onderhouds- of impregneermiddelen, nodig vind ik het niet.

Glazen ruiten

Glazen ruiten mogen alleen met water en schoonmaakmiddelen op waterbasis worden gereinigd. Wees voorzichtig met ruiten met achterruitverwarming: veeg alleen in de richting van de koperbanen over de ruit. Let op de stekerverbindingen: deze zijn kwetsbaar, breken makkelijk af, en mogen niet vochtig worden.

 

Plastic ruiten
Plastic ruiten dienen vaak te worden schoongemaakt. Zorg ervoor dat zand en vuil met veel water van de ruit wordt afgespoeld: daarna kunt u met veel water en zachte zeep (zoals groene zeep) de ruit verder schoonmaken. Gebruik een zachte doek, spons of poetskatoen. Maak van links naar rechts of van boven naar beneden schoon, nooit in een cirkel, omdat dan vuildeeltjes op de ruit blijven in plaats van eraf genomen worden. Als het ruitje op den duur minder doorzichtig wordt, mag incidenteel een speciaal polijstmiddel worden gebruikt. Cabrio Care verkoopt dit speciale polijstmiddel zowel in Naarden als in onze webshop. Verder dient u schurende middelen te vermijden, en in de winter nooit met een ijskrabber de ruit schoon te maken.

Set van polijst- en onderhoudsmiddel om uw PVC ruit helderder te polijsten. Verwijderd kleine krassen en vuil.

Set bestaat uit:

  • Novus Nr2 polijstmiddel, waarmee u alle fijne krassen en vuiligheid verwijdert
  • Novus Nr1 Cleaner, waarmee u na het polijsten uw plastic achterruit beschermt
  • Nederlandstalige handleiding

Wij bevelen het gebruik van poetskatoen aan, omdat poetskatoen geen krassen achterlaat.

 

Goed om te weten, goed om te doen

Altijd een nieuw gemonteerde kap en achterruit (zowel in kunststof als in glas) minimaal 24 uur dicht laten, maar in ieder geval 200 km. Dit zorgt ervoor dat de kap zich ‘aanpast’ aan het frame en de auto, en de spanningen gelijk verdeelt over de kap.


Altijd
 uw kap dichtdoen, als u niet met de auto rijdt, en ‘s-nachts. Hierdoor behoudt de kap zijn vorm, het voorkomt het krimpen van de kap, het voorkomt scherpe blijvende vouwlijnen en het verlengt de levensduur van zowel kap als achterruit.


Altijd
 de instructies volgen van de bij uw auto meegeleverde handleiding. Zorg ervoor dat de ruimte waarin de kap opgevouwen wordt, geheel vrij is van objecten zoals handdoeken, paraplu’s, caps, en andere gebruiksvoorwerpen. Zelfs op het oog onschuldige voorwerpen kunnen de cabriokap of de achterruit beschadigen door de plaats die zij innemen.


Altijd
 de kap eerst aan de voorzijde losmaken, voordat u de achterruit los ritst! Daarna, als de cabriokap dus zonder spanning is,kan de rits worden gebruikt. Enige uitzondering:  als de bij uw auto geleverde handleiding een andere volgorde opgeeft.


Altijd
 ervoor zorgen dat uw kap schoon blijft.


Altijd
 de kaphoes gebruiken. Als uw kap naar beneden ligt, kan zich gemakkelijk vuil verzamelen in alle plooien. Een kaphoes beschermt uw open kap tegen vuil van de weg, en voorkomt dat als u de kap dicht doet, u al het vuil over u heen krijgt. Verder houdt een kaphoes de softtop met het frame strak tegen elkaar, zodat er zo weinig mogelijk speling op de scharnierpunten kan ontstaan, en de stof zo weinig mogelijk slijt door wrijving op elkaar.

 

Nooit uw kap openen als de temperatuur onder de 5° Celsius is.


Nooit
 uw kap open doen als deze nat is. Eerst er voor zorgen dat de kap droog is, door bijvoorbeeld ‘s-morgens eerst een stuk te rijden met de auto, en pas nadat de kap gedroogd is door de rijwind, de kap openen.


Nooit
 uw kaphoes en/of tonneaucover nat wegbergen. Altijd eerst droog maken, om verkleuring, schimmel etc. te voorkomen.


Altijd
 de kap, kaphoes en tonneaucover in de schaduw wassen, nooit in de directe zon.


Altijd
 de gehele kap schoonmaken: gedeeltelijk schoonmaken zou tot plaatselijke verkleuringen kunnen leiden.


Altijd
 de auto nat maken voordat u de kap gaat schoonmaken. Gebruik voor het schoonmaken van de kap een spons of een zachte borstel: een doek zou vezels kunnen achterlaten.


Na
 het schoonmaken van een kaphoes of een tonneaucover, deze monteren op de auto, zodat deze in de goede vorm droogt.


Nooit
 bleekmiddelen, agressieve middelen, schurende middelen, etc. gebruiken voor het schoonmaken van de kap.


Nooit
 heet water gebruiken voor het schoonmaken van uw cabrioletkap.


Nooit
 de kap openen als deze nog nat is.

Bron: website cabriocare Naarden

Softtops en wasstraten: als men met de cabrio door een wasstraat gaat,zal je niet gelijk wat aan de cabriokap merken? Maar helaas wel op langer termijn. Ook de dealers hebben hier geen verstand van. Het kap materiaal bestaat uit drie lagen materiaal.
het stoffenbovendek,een rubbertussenlaag,en een binnen stof. De rubber tussenlaag is de enige die water dicht is. Door veel met chemische middelen te werken lost de rubber tussenlaag op. Wat na verloop van tijd gaat lekken.

 rovako autobekleding op porsche site.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s