Sinds jaren de benchmark: Mazda’s MX-5. De derde generatie voert het merk vanaf 2005 en gaat als ‘NC’ door het leven (na de NA en NB). Vanaf september 2015 is ook de ND leverbaar. Een slechte koop kan je er bijna niet aan hebben maar er is genoeg om te overwegen voor je tot een definitieve aankoop besluit.
Mazda MX-5
De allereerste Mazda MX-5 stamt uit 1989. Op zoek naar een fun-auto voor de massa pluist Mazda tot in details uit wat mensen zo aantrekt in een kleine open auto. Hij moet klein zijn maar niet benauwd, licht van gewicht en inspirerend om te sturen. Snelheid is het laatste waar Mazda bij de MX-5 aan denkt. Wel moet het rijden in een MX-5 snel aanvoelen. Terwijl ‘premium’ automerken iedere oneffenheid uit de rijbeleving filteren voor een zo hoog mogelijk comfort, laat Mazda de MX-5 juist communiceren met zijn inzittenden. Daarbij nauw lettend op alles wat de Britten tot dan toe aan roadsters produceerden. Ze zijn te koop rond de 5000 euro
Na de NA volgt in 1997 de MX-5 NB. Dit is meer een ‘grote update’ dan een volledig nieuw model. Een sterke vorm van evolutie in plaats van revolutie. De klapkoplampen maken plaats voor normale exemplaren en vanaf de NB is er meer luxe op de MX-5 verkrijgbaar. Leer, 6 versnellingen enzovoort. De zitruimte is beperkt. Aanmerkelijk krapper dan de NA. Prijzen vanaf 4500 voor de vroege exemplaren en 7250 voor de 2004 modellen. Special of limited editions zijn vaak net wat duurder door de opties.
NC in het kort
De MX-5 NC introduceert Mazda in 2005 en is wel nieuw, van grond af aan, opgebouwd. Van de zelfdragende carrosserie tot viercilinder 16-klepper voorin, alles is anders. Hierbij is Mazda de essentie niet vergeten: de MX-5 NC is nog steeds heel licht. In sommige gevallen 5 kg lichter dan een ‘aangeklede’ NB en maximaal 120 kg zwaarder dan de originele NA. Hetzelfde geldt voor de buitenmaten. Hoewel de NC ‘dikker’ oogt, is deze slechts 3cm langer en 4cm breder dan voorgaande generaties.
Voorin ligt een 1.8 16-klepper viercilinder met 126 pk of een 2.0 16-klepper met 160 pk. Helaas geen hoge vermogens of opgepepte sportuitvoeringen van Mazda af-fabriek. Deze gebruiken een distributieketting in plaats van een riem (NA en NB). Daarachter meestal een 5-versnellingen handbak, een 6v handbak of automaat zijn optioneel.
Helaas voor de langere mens ontwerpt Mazda de MX-5 op een lichaamslengte van ongeveer 1,85 meter. Een NC biedt beduidend meer beenruimte dan oudere generaties maar hoofdruimte houdt, vooral met het dak dicht, niet over. Let hierop, ga proefzitten en beslis van tevoren of je de MX-5 als pure weekend-auto of ook als reis- en vakantieauto wil gebruiken. Als je extra ruimte nodig hebt, kijk dan met name naar de pre-facelift MX-5 NC. Bij de eerste bouwjaren is met name de achterkant van het stoelframe zeer eenvoudig aan te passen voor 2 à 3 cm extra hoofdruimte.
Sinds 2006 heeft Mazda een aantal bijzondere uitvoeringen uitgebracht van de MX-5. Speciale modellen, actiemodellen en feestmodellen ter ere van het zoveelste productierecord. Bij de release kon men kiezen voor één van 3500 zeer volledig aangeklede ’3rd generation limited editions’. Gekenmerkt door een chromen raamomlijsting. Opties omvatten sportschokdempers, een 6-versnellingsbak, torsen differentieel, 17″ velgen en leren bekleding. Verder zijn er onder andere een ‘20th anniversary‘, ‘Miyako’, Niseko of ‘Sport Black’. Veelal 1.8 uitvoeringen met net een leukere kleur of betere aankleding van het interieur.
Als occasion
In Nederland staan er net geen 100 MX-5 NC’s te koop. Gemiddelde prijzen lopen afhankelijk van het bouwjaar uiteen van €10.000 voor een 2005 model tot €25.000 voor een late MX-5 uit 2013. Kilometerstanden zijn gemiddeld laag en eigenlijk het laatste om op te letten bij een MX-5. De auto’s zijn betrouwbaar en dikwijls is de staat van een veel bereden model zelfs veel beter dan die van een auto die tijdenlang (winters) stil heeft gestaan.
Eén van de eerste zaken waar je tegenaan loopt bij het uitzoeken van een MX-5 NC: neem je een soft-top of ‘Roadster Coupé‘. Deze laatste is Mazda’s benaming voor een hard metalen klapdak. Het maakt de MX-5 een klein beetje beter beschermd tegen de elementen. Tegelijkertijd ogen de ‘Roadster’ of ‘Roadster Coupé’ anders, zeker met de kap dicht. Een stoffen kap inklappen gaat altijd met de hand en kost 2 à 3 seconden. Het metalen klapdak heeft 12 seconden nodig om zich volledig elektrisch in te trekken. Bagageruimte is voor beiden gelijk.
Na de carrosserievorm is er de keuze uit grofweg twee motoruitvoeringen: een 1.8 of 2.0 viercilinder. De 2.0 is sneller maar verschillen met de 126 pk 1.8 zijn klein. Het grootste verschil: de 2.0 is optioneel leverbaar met 6-versnellingsbak én torsen differentieel. Een 6-versnellingsbak met iets kortere verhoudingen. Toerentallen zakken minder snel terug bij opschakelen. Tegelijkertijd maakt het torsen-differentieel meer sportief rijden mogelijk, hoewel dit op glad wegdek verraderlijk kan zijn. Brandstofverbruik voor beiden benzinemotoren ligt afhankelijk van de rijstijl ongeveer tussen de 7 en 8,5 l/100km.
Alle MX-5 NC’s zijn voorzien van ABS, elektrische ramen, airbags (links, rechts en zijkant) en stuurbekrachtiging. Optioneel zijn ook Mazda’s ‘Dynamic Stability Control’ aanwezig, leer, airconditioning en sportstoelen. Vanaf de facelift in 2009 heeft Mazda het onderstel iets verfijnd en de carrosserie stijver gemaakt.
Aandachtspunten
Waar voor op te passen bij een MX-5 NC? Zoals gezegd: een echt slechte koop maak je bijna niet. Wel kan je te veel betalen voor een niet zo goede auto. Problemen die voor kunnen komen zijn, ook bij deze vrij jonge auto’s; roest en slecht onderhoud.
Een MX-5 heeft weinig zorg nodig maar het is essentieel om de afwatering van de cabriokap goed schoon te houden en olieverversingsintervallen aan te houden. Om de 20.000 km of ieder jaar heeft een MX-5 nieuwe olie nodig. Verzeker jezelf van papieren die bevestigen dat dit gebeurd is. Verder is het zeer aan te raden iedere 2 à 3 jaar remolie te vervangen, bij sportief rijden willen remblokken nog wel eens hard gaan. Een iets te sportief rijdende vorige eigenaar is wellicht het grootste risico bij aantrekkelijk geprijsde tweedehands MX-5. Controleer daarom draagarmen, speling in het onderstel en wellicht de uitlijning. Kijk naar de profieldiepte van de banden en vooral het verschil voor-achter. Velgen zijn ook een goede indicator. Achter stoeprandschade of opvallend nieuwe aftermarket wielen kan altijd een minder prettig verhaal zitten.
Er bestaan verder veel fabels over ‘onbetrouwbare distributiekettingen’. Hoewel af en toe een slecht exemplaar onvermijdelijk is zijn deze motoren zeer betrouwbaar. Mazda heeft nooit grote problemen met kettingen gehad. Forumverhalen zijn vaak op onderbuikgevoelens, niet cijfers, gebaseerd. Het motorblok voorin is een volledig standaard Mazda MZR-blok, door Mazda ontwikkeld en later onder licentie ook door Ford gebouwd. Juist onderhoud belangrijk. Goede schone olie is voor een distributieketting belangrijk. Ook dient iedere 120.000km de klepspeling te worden gecontroleerd.
Roest komt voor bij verstopte afwateringsgoten van de cabriokap en soms bij de achterklep. Een zeer dun achterklepje houdt het gewicht laag maar behoeft ook goede bescherming. Gebeurt dit niet dan kunnen met name aan de binnenkant, rond scharnieren, slechte plekken ontstaan.
Prijzen beginnen bij ongeveer €9000,- en lopen voor de eerste generatie NC’s op tot zo’n €16.000,-. Verbazend genoeg is het aanbod grijze en donkerblauwe muizen ook bij de MX-5 groot. Dit terwijl juist bij deze auto’s opvallende kleuren scoren. Felblauw, rood en knalgroen zijn kleuren om naar uit te kijken. Juist ook omdat deze auto’s altijd meer op zullen vallen bij een eventuele verkoop in de toekomst.
Conclusie
Op zoek naar zo veel mogelijk rijplezier binnen de Nederlandse rijbewijsgrenzen? Met een Mazda MX-5 kom je een heel eind. Een rumoerige auto met amper bagageruimte maar ook een lichte speelse auto. Vaste lasten zijn beperkt, onderhoud is overzichtelijk en het brandstofverbruik acceptabel. Standaard zijn het lichtvoetige auto’s. Voor extra sensatie is er een groot aanbod aan onderstel aanpassingen en uitlaten beschikbaar. Veel wijzigingen die Mazda in 2009 heeft doorgevoerd aan het onderstel zijn ook te benaderen met aanpassingen aan veren en schokdempers van oudere modellen.
Let niet op de kilometerstand. Zoek naar een met enige regelmaat gebruikte MX-5 met onderhoudshistorie. Kies er een met leren interieur omdat die veel beter bestand zijn tegen eventuele waterschade. Controleer de bak waar de cabriokap in zakt goed op vervuiling en roest, controleer het dak op losse naden en kies vooral een leuke kleur uit. Verder is het: instappen en rijden, bij 20.000 km een stop en weer door, met het dak open natuurlijk.