De eerste rij indrukken met de NC van 2006

20161031_163922

Deze Mazda MX5 NC 1.8 Executive heeft een leer interieur, airco en stoelverwarming, een verstelbaar stuur, climat control. keyless entree en een Bose geluidsinstallatie met speakers tussen de beide stoelen. De achterkant van de rollbars is zilverkleurig en de zilveraccenten komen ook terug in de deurenklink, speakerrand, het stuur en in de teller randen. In beide deuren bekerhouders, dat is de enige juiste plek. Bij de NB fl hadden ze in de middentunnel er een maar dat was dan hinderlijk bij het rijden. Bij het instappen merk je de ruimte. Het stuur staat in de hoogste stand en dat maakt de instap een stuk prettiger. De leren stoelen geven een goede zijdelingse steun en ondersteunen ook mijn benen. Bij het intrappen van de koppeling heb ik zelfs mijn been volledig gestrekt. Dat was wel wat anders in de NB fl.  De afstandsbediening is een plat kaartje. De chip geeft aan dat de juiste persoon er in zit en geeft de startblokkering dan vrij. Dan kun je de 1.8 tot leven roepen door de knop te verdraaien. Met 1000 toeren draait het blok dan eerst stationair om later terug te vallen naar 800 toeren. De versnellingen laten zich makkelijk inleggen en de auto pakt makkelijk op. Eenmaal op de buitenweg kan het gas erop. De auto trekt goed al is dat minder snel dan de NB fl 1.8 SVT. Ook lijkt het vermogen geleidelijker in te komen. De stoot in je rug boven de 4000 toeren merk je minder en komt bij 3000 toeren al in. De hele auto lijkt veel meer op comfort gemaakt en de schokbrekers doen hun werk soepel. Ik heb, after market ingebouwde, cruise control ingeruild voor climat control. De directe besturing is gelukkig gebleven zodat je heerlijk de auto door de slingerende bochten loodst. De remmen werken goed en de motor pakt lekker op in de versnellingen. Het blok is dermate soepel dat een bochtje om in zijn drie niet tot protest lijdt. Ik heb geen tractioncontrol, en andere veiligheids voorzieningen meer maar Dynamic Stabiltiy Control. Bij doorslippen van de banden gaat er een lampje branden. Dit systeem is ook uit te schakelen.

De vergrendeling van aluminium motorkap en kofferdeksel zitten beiden onder het dashboard links. De ontgrendeling van de tank in het kastje achter de middentunnel. Als de motorkap eenmaal open is zie je een volgebouwd motorcompartiment. De olie pijlstok zit midden op het blok, de accu is voorin gekomen en sommige slangetjes zijn extra beschermt met nog een slang erom heen. Alle vloeistoffen zijn op niveau en de remvloeistof is zelfs kraak helder. Dus kan de motorkap weer dicht. Achterin ligt geen thuiskomertje meer. Daarvoor in de plaats een fles vloeistof en een klein compressortje wat aan te sluiten is op de 12 volts aansluiting. Daardoor is de bagage ruimte vergroot. De accu ligt ook niet meer achterin maar is naar het vooronder verhuisd. Zelfs achter de stoelen vind je bergruimte.

De 16 inch lichtmetalen velgen zijn standaard voor dit bouwjaar. Yokohama Advan bandjes zorgen voor de grip. Al cruisend bij 100 km/u verbaas ik mij over de geweldige sound van het Bose systeem. De zeven speakers zijn allemaal in te regelen voor een optimaal geluid. Aan het stuur kun je het volume nog regelen of het volgend nummer selecteren. Zelfs een mute knopje voor het beantwoorden van een telefoontje. Er kunnen 6 cd’s geladen worden, ook voor MP3, en het systeem herkend of je open of gesloten rijdt en past het geluid daarop aan.

Na 500 km geeft een lampje aan dat het tijd is voor een bezoek aan de benzinepomp. Bij het tanken ging er 40 liter in terwijl het instructie boekje aangeeft dat deze NC een 50 liter tank zou moeten hebben. Ik hou het maar op een erg ruime reservetank van 10 liter. De eerste tank kon ik op 1 liter 13,2 km rijden. Niet slecht.

Ik heb dan geen mistlampen, RVS uitlaat en sportonderstel meer daar heb ik ruimte, comfort en een heel goed geluid voor terug.

20150812_184356

Na een jaar is er al weer veel aan de auto gebeurd. Een RVS grill en ondergrille van Zun sport zijn erop gekomen, in de middenconsole zijn de bekerhouders vervangen voor een rechthoekig vakje met 12V aansluiting om je telefoon uit het zicht te kunnen laden. Ook de windblocker werd hoger en van glas om ook een onboard camera te bevestigen en begin 2017 zal de uitlaat vervangen worden voor een RVS einddemper met een wat sportiever geluid.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s