Testdrive Mazda MX5 ND

Om 10.30 kwam ik op het RDW terrein aan in Lelystad. Een vriendelijke jonge dame ving mij op en vertelde mij waar we de auto konden parkeren. We werden met een Mazda 6 opgehaald om op de achterbank plaats te nemen en in stijl naar de hospitality unit gebracht te worden. Daar werden we ontvangen met een cappucino en kregen we uitleg over de dag. We werden in twee groepen van zes verdeelt. De ene groep begon op de drift baan en de andere met het meerijden in de race NC of het zelf rijden in de ND 2.0 160 Pk en de 1.5 131 pk over de kombaan.

20150626_105911

 

Ik was de gelukkige die het eerst met de race NC mee mocht. Na de helm opgezet te hebben werd ik vastgesnoerd in de zespunts gordel en scheurde we de kombaan op. Wat een geluid uit die race uitlaat. Ver doortrekkend in de toeren en opschakelend zaten we zo op 120 km/uur om de eerste kombocht in te sturen. Bij het uitkomen nog eens flink op het gas om door te accelereren naar 170 en dan weer af te remmen naar 120 voor de volgende kombocht. Na anderhalf rondje terug naar 20 km/u voor het verlaten van de baan door een smal stukje. Daarna weer op het gas om driftent het midden terrein weer op te zoeken en plaats te maken voor de volgende gast.

20150626_105920

Daarna mocht ik in de rode 2.0 plaats nemen om zelf over de kombaan te sturen. Na de toestemming om te kombaan op te rijden werd ik gelijk naar de linkerbaan gedirigeerd om daar snelheid te maken en in de bovenste baan de bocht door te jagen en bij het uitkomen te versnellen naar 170. Daarna vol in de ankers om via het kleine weggetje de baan weer te verlaten. Op het midden terrein ervaar je de wegligging en het directe stuurgedrag van deze geweldige roadster. Daarna overstappen in de 1.5 en dezelfde baan nog eens nemen. Ondanks dat de 1.5 wat minder vermogen heeft komt hij mooi mee en geeft hij dezelfde fun als zijn krachtige broertje. Het is zeker een leuke rijders auto die ook wel in een drift te krijgen is.

Op de driftbaan rij je niet harder dan 17 km/u. Dat lijkt een teleurstelling maar om de balans te vinden in gas geven en tegen sturen hard genoeg. Naar een verkennend rondje en wat instructie moet je wat meer gas geven om de NC in een drift te krijgen en dan snel tegensturen. Dat valt in het begin niet mee maar na enkele rondjes stuur je de NC in een mooie drift in het rond.

Een geweldige ervaring. Na de lunch en het delen van ervaringen op de verschillende circuits zijn we met een stapel folders de hospitality unit weer uitgestapt en de Mazda  6 weer ingestapt. Deze vervoerde ons weer naar de parkeerplaats.

Dank aan garage Misker voor het beschikbaar stellen van deze predrive, Mazda Nederland voor de gastvrije ontvangst en de prodrive instructeurs voor de leerzame dag.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s