Wat kun je leren op een Techdag?

Jan aan het Chiptunen Sommige leden zijn bij ons lid geworden omdat wij Technische dagen hebben die andere regionale clubs niet hebben. De auto’s kunnen dan op de brug om probleempjes te verhelpen. Wat kun je dan leren op dit soort dagen? Dat kunnen specifieke onderhouds zaken zijn die bij jouw type auto horen. Dat kan een vraag zijn die door een ander clublid beantwoord wordt of een vraag die door de Technisch specialist beantwoord wordt. Op 11 april zal Albert Breukelman jouw vragen beantwoorden. Ik zal hieronder enkele voorbeelden geven. Iedere cabrio heeft een cabriodak met zijn specifieke afwatering. De afwateringskanaaltjes moeten vrij gehouden worden. Als er verstoppingen in komen gaat het water zijn eigen weg kiezen en komt dan op plaatsen waar je het liever niet hebt. Van klotsend water in kokerbalken tot aan water wat tussen kokerbalk en beplating blijft staan heeft iedereen denk ik wel eens gehoord. Daarbij kun je bedenken dat er roestvorming door kan op treden waardoor de beplating uiteindelijk vervangen moet worden. Alle types hebben hier last van. Preventief maandelijks de afwateringsgootjes reinigen is aan te raden! Bij NA’s komt vroeg of laat een tik in het blok voor. Dat zijn vaak de hydrolische klepstoters. Reinigingsmiddelen (door de benzine) zitten al toegevoegd aan superbenzine. 1 op de 4 tankjes super tanken houdt je motor schoon, zegt de benzine verkoper. Er zijn ook andere reinigingsmiddelen en soms komt de tik in je blok ook niet voor uit verontreinigde klepstoters maar uit een loszittende bougie. Die zorgt dan voor een plofje wat op een tik in het blok lijkt. Andere bougies erin en het probleem is opgelost. In het verleden werden veel van dit soort vragen op forums gesteld. Op onze site staan veel zaken met een oplossing zoals het spannen van de V snaar, monteren van beugels voor een hardtop. Deze artikelen worden het meest gelezen. Nu is er ook Facebook. Veel MX5 rijders kennen de landelijke groep en stellen daar hun vraag op. Ze hebben van een tiental anderen dan binnen een dag al antwoord en kunnen dan naar een oplossing zoeken. Mazda MX5 groep Nederland heet deze Facebook groep die nu een jaar bestaat. Items die daar de laatste week op technisch vlak langs kwamen zijn: verf afbladderen bij kriksteun, beste banden voor NC, alle topmerken komen dan langs, lekken van dak op de hoogte waar de twee rubbers bij elkaar komen, en een  lekkend koppelingsreservoir. Erg uiteenlopende onderwerpen dus. Interesse om zo op de hoogte gehouden te worden van oplossingen of adviezen. Meld je aan.

Uiteraard kun je de vraag ook stellen op onze eigen (besloten) Facebook site maar daar krijg je minder (snel) respons.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s