Jelle’s kennismaking met de wereld van de daklozen.

De eerste kennismakingen met open rijden en alle geneugten die daarbij horen, ontstonden eind jaren negentig. Onze Robert, die ik al ken vanaf begin MTS tijd in Almelo (1982), had een al wat langere geschiedenis met auto’s dan ik. Af en toe huurden we voor de fun in die periode wel eens voor een dag een cabrio. Samen jaarlijks op zomervakantie deden we al een tijdje. En toen was daar ineens die zwarte Mazda MX-5 NA met crème leren interieur in bezit van Robert….

In the U.K. (Wales)  Robert hier op de bijrijdersstoel

In the U.K. (Wales)
Robert hier op de bijrijdersstoel

De eerste cabrio vakantie

Eén van mijn eerste cabrio vakantie ervaringen met Robert’s MX-5 was naar Engeland-UK in 1999, specifieker; Wales en Ierland. Altijd regenen daar? Ik dacht het niet. Mooie vakantie, genieten van het prachtige Engels landschap, vriendelijke mensen en leuke B&B’s. En natuurlijk links rijden…

In the U.K. Om en om rijden op de "verkeerde" weghelft houdt je fris.

In the U.K.
Om en om rijden op de
“verkeerde” weghelft houdt je fris.

Mijn allereerste roadster

Per 1 november 2002 had ik een nieuwe baan als verkeerkundige heel dicht bij huis in mijn stad Hengelo en verkocht heel rap mijn blauwe Peugeot 206 1.9 Diesel aan een particulier. Ik kon voortaan fris en fruitig op de fiets naar het werk, een 1e wens ging in vervulling na al die jaren forensen, pendelen en tijd verliezen. Na lang oriënteren was het in 2003 dan zover. In Helmond bij een handelaar had ik mijn oog laten vallen op mijn allereerste MX-5 NB Evolution 1.6 uit 1998 met zwart leren stoelen en interieur in die opvallende kleur Evolution Orange Mica…. Een Duits import exemplaar welke nog niet op kenteken stond. Uiteraard toen voor de koop wel eerst Dekra laten keuren. Tot het moment van keuren bij RDW/Douane in Almelo en rest BPM (1.832,- euro) dokken, was het wachten geblazen en wat duurt de tijd dan lang! Na koop en tot het moment van keuring kon ik de gebrachte MX-5 opslaan in een grote schuur van een collega uit Oldenzaal, waar ik daarna ook een garagebox van ging huren. Deze roadster met softtop dag en nacht in het centrum van Hengelo laten staan was immers geen goed plan. En toen was het zover, vrijdag de 25e april 2003 (datum gevonden met dank aan de belastingdienst). De eerste kilometers door het mooie Twente in je eerste eigen roadster. Dat is een bijzondere ervaring van Het Grote Genieten en dan weet je dat je vanaf dat moment definitief met het ‘cabrio virus’ besmet bent…

Zelfs mijn (hertrouwde) oude vader, die toen al jaren in Steenwijk woonde, heb ik nog kunnen trakteren op een mooi relaxt ritje door de kop van Overijssel. Hij vond het prachtig. Niet lang daarna was hij echt te oud om nog cabrio ritjes mee te kunnen maken en kwam hij het verzorgingstehuis in Steenwijk niet meer uit.

Koffie- en plasstop ergens in de kop van Overijssel. (En m'n pa even achter het stuur gezet) Eind mei 2003.

Koffie- en plasstop ergens in de kop van Overijssel. (En m’n pa even achter het stuur gezet) Eind mei 2003.

De eerste eigen cabrio vakantie

Een volgende vakantie in de zomer van 2003 was het mijn beurt om met de cabrio op vakantie te gaan. Duitsland en Luxemburg en Noord Frankrijk stonden op het programma. Het was zo warm (37 graden) dat we af en toen droomden van een airco in de MX-5. Op de terugweg naar huis via koelere bossen nog een hardtop in dezelfde kleur volgens afspraak opgehaald in Duitsland. Onlangs kwam ik ‘mijn’ eerste MX-5 (inclusief die hardtop) nog even tegen op Marktplaats, wel met ruim een ton meer op de teller…

Mijn tweede roadster

Wederom na maanden zoeken vond ik die in Huissen en ruilde een MX-5 met 110 pk in voor een MX-5 met 146 pk. Het is januari 2004. Dit keer een MX-5 NB fl 1.8 Touring uit 2001 in de lak kleur Grace Green en crème interieur, leren stoelen en crème/beige dak. Inmiddels had ik ook mijn allereerste koopwoning gekocht, met aangebouwde garage natuurlijk. De gehuurde garagebox kon worden opgezegd. Veel fijner, je roadster veilig binnen en lekker dichtbij. Deze MX-5 heb ik met veel plezier ruim vijf en een half jaar gehad.

Zondagmiddagse MX-5 fotoshoot in de buurt van het mooie Lattrop

Zondagmiddagse MX-5 fotoshoot in de buurt van het mooie Lattrop

Een (nog grotere) jongensdroom vervullen   

In 2006 overleed de lieve vrouw van m’n vader en twee jaar later overleed mijn vader zelf. Een moeilijke tijd. Er was nog een klein erfenisje te verdelen onder mijn beide zussen en mijzelf. In plaats van het geld op de bank te zetten, besloot ik mijn grote jongensdroom in vervulling te laten gaan. Drie jaar eerder dan gepland door middel van gewoon sparen. Op zoek naar mijn eerste Porsche! Die zoektocht heeft bijna een jaar geduurd, inclusief heel Duitsland, want die markt is nou eenmaal veel groter. Na een flinke studie had ik een compleet draaiboek klaarliggen voor zelf importeren. In augustus 2009 vond ik (in Geesteren notabene) De Boxster S met 280 pk uit 2005 met alle specs en alle opties welke ik wilde. Een nét geïmporteerd en gekentekend Duits exemplaar met een extreem lage kilometerstand. Na een enerverende proefrit (je bent eigenlijk gelijk verkocht…), de MX-5 voor een goede prijs ingeruild, ‘wat bijbetaald’ en deze Porsche gekocht. Daarna meteen in onderhoud gedaan bij Porsche Centrum Twente in Enter voor de laatste puntjes op de i. De MX-5 is binnen een week weer verkocht aan een MX-5 clublid (72 jaar) die belangstelling had, maar echt te weinig bood.

Und Jetzt geht’s los.  Poseren op het veerpontje nabij Bronckhorst, sept. 2009.

Und Jetzt geht’s los. Poseren op het veerpontje nabij Bronckhorst, sept. 2009.

De laatste jaren rijd en tour ik niet zo veel meer. Dat komt vooral doordat werk, huis (in klus en schilder alles zelf) en tuin onderhoud steeds meer (vrije) tijd en aandacht vragen. Daarnaast voer ik een zelfstandig huishouden, oftewel doe alles zelf.

De Boxster S gaat elk jaar in de winterperiode een half jaar uit de belasting en verzekering. Voor (eventueel) dagelijks gebruik heb ik uiteraard een 2e auto (Volvo C30). Fietsen naar mijn werk doe ik trouwens nog steeds.

Wat brengt de toekomst?

Komt een 911 cabrio (type 997, met nóg meer pk’s) of het nieuwe type Boxster er ooit nog eens? Misschien, rijdt écht fantastisch, maar dan wel als tweedehands exemplaar met minstens een paar jaar afschrijving eraf. Of misschien toch terug naar de mijn ‘oude nieuwe liefde’ de MX-5 ND welk in augustus van dit jaar verschijnt en waarmee dan een einde komt aan die ‘paardenkrachten strijd’? Of anders een tweedehands Wiesmann MF (fabriek is al een tijdje failliet) of toch die bijzondere…

De toekomst zal het leren, ik heb geen haast en wat dat betreft niet zoveel te wensen meer….

Jelle

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s