koppelingscylinder vervangen

Dit artikel kreeg ik van Hans. Problemen met het ontkoppelen van de transmissie

Bij het controleren van het oliepeil in het koppelingsreservoir was mij al opgevallen dat de olie donkerder was als van het rempotje.

Afgelopen week was het mooi weer en voor eerst de kap los, na 10 km viel het mij op dat ik hem moeilijker in z’n versnelling kon krijgen, na 30 km deed hij het helemaal niet meer.

Kreeg hem met veel moeite na een paar keer trappen in z’n vrij, zo ben ik toch nog thuis gekomen (elk stoplicht was een haast onoverkomelijke opstakel).

Ik begreep meteen dat 1 van de cylinders lek was.

Na een beetje rondbellen kwam ik er achter dat het een kwaal was dat de onderste cylinder (slave) na verloop van tijd kan gaan lekken.

De bovenste cylinder (master) ging nooit kapot en koste al gauw  80,00 Euro

Er waren revisiesetjes te koop voor 12,50 maar er waren ook alternatieve cylinders te koop voor 19,95. Dus heb ik een complete cylinder besteld.

www.mx5onderdelen.nl

 

Na 2 dagen werd de cylinder geleverd en kon de klus beginnen

 

Bestede tijd:

1 uur 1 man voor het demonteren en monteren van de plaat en cylinder (brug)

½ uur 2 man voor het ontluchten van het systeem

 

Kosten:

Nieuwe cylinder inclusief verzendkosten:             26,95

1 liter remolie DOT 4                                              6,95

(Genoeg over voor het verversen van het remsysteem)

 

Gereedschap:

  • Een brug is wel handig, maar met wat inspanning is het ook wel op de grond te doen. Met een brug kan alles van onder de auto gedaan worden. Op de grond moet het rechter voorwiel verwijderd worden, dan zie je cilinder al tegen de transmissie geschroefd zitten.
  • Standaard doppenset
  • Set ring- en steeksleutels
  • Slangetje doorzichtig ± 1.5 meter
  • Potje met deksel (gat in deksel zo groot maken dat het slangetje blijft klemmen)
  • Doeken voor het verwijderen van gemorste remolie

 

Het vervangen van de slave cilinder op transmissie

  • Verwijder deksel van het koppelingsreservoir en zuig zoveel mogelijk remolie af
  • Verwijder de bodemplaat onder de transmissie, deze is gemonteerd met 4 boutjes (boutjes eerst aan de bovenzijde inspuiten met WD-40
    (LET OP: De onderplaat hoeft alleen verwijderd te worden als de werkzaamheden op de brug uitgevoerd worden).

 

                  remcylinder-nieuw 


 

Draai de wartel van de hydraulische leiding los.

 

Draai de beide bouten waarmee de cilinder vast zit los

(Let op de leiding loopt leeg)
Oude cilinder duidelijk lek, er zit olie tussen het rubber en de zuiger

 oud-en-lekkend

Vet de pen aan voor- en achterzijde licht in met molybdeen vet

Monteer de cilinder met pen aan de transmissie.

Zet de hydraulische leiding vast en draai de ontluchtingswartel vast.

staafje-met-vet

Gemodificeerde pen met geleidestift                   


links de geleidestift en rechts de ontluchting

 

ONTLUCHTEN VAN HET SYSTEEM

 

Vul het reservoir met remolie DOT 4

Werkzaamheden dienen met 2 man uitgevoerd te worden, 1 man in de auto en 1 onder de auto.

Zet een slang (liefst doorzichtig) op de ontluchtingsnippel en andere uiteinde slang in potje gevuld met wat remolie (zorg ervoor dat het uiteinde van de slang altijd onder de olie blijft zitten, dit in verband met aanzuigen valse lucht).

Laat de man in de auto de koppeling bedienen en ingetrapt houden.

Draai de ontluchtingsnippel los en daarna weer vast.

Het koppelingspedaal moet losgelaten worden en gelijk weer ingetrapt worden (pedaal vast houden).

Draai de ontluchtingsnippel los en daarna weer vast.

Herhaal dit totdat er olie zichtbaar is in de slang. (dit kan wel even duren)

Na herhaaldelijk bovenstaande handelingen te hebben uitgevoerd zal er tegendruk gevoeld worden in het koppelingspedaal en zal diegene die aan het ontluchten is de cilinderstang zien bewegen.

Herhaal dit totdat er geen lucht meer te zien is in de slang.

(LET OP: TUSSENTIJDS NIVEAU IN RESERVOIR CONTROLEREN EN EVT. BIJVULLEN)

Verwijder de slang en veeg gelekte remolie weg. (remolie zeer agressief voor verf)

Monteer de plaat weer onder transmissie

Vul het reservoir weer tot maximaal

remvloeistof-schoon

Zo ziet de olie eruit (zoals het hoort) na reparatie (helder)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s